Literárny mesiac počas marca organizujeme raz za 3 roky. Minulý rok bol práve tretí v poradí, aktivity naplánované a rozbehnuté, rozpis urobený, nástenka s programom stála v chodbe a vítala všetkých čítaniachtivých … a 12.3. 2020 nám do plánov vstúpila pandémia a ochromila všetko. Aj náš Literárny mesiac.
V marci 2021 sme v podobnej situácii, pandémia so svojimi vlnami nás opäť ochromila, ale rozhodli sme sa, že to nám čítať a tvoriť, pracovať so slovom nezabráni a aktivity presunieme do online priestoru. Čo všetko sa nám podarilo?
- Predstavovali sme prečítané, obľúbené či práve čítané knihy– kvarta, kvinta, sexta, septima – cez zoom počas našich hodín – vznikli tzv. literárne 5 –minútovky: knihy predstavili: D.Kovalančík, M.Bartoš, K.Mičianiková, A.Varšová, CH.Lepiešová, N.Gertnerová(kvarta), T.Gáborová (sexta), P.Predajnianský, T.Melichová(septima),
Čítali sme s porozumením aj na iných predmetoch ako SJL : DEJ, ETV. Hrali sme hry a spoločne tvorili príbeh s prímou
- Zaznela prednáška o histórii písma, ale aj najstaršej vytlačenej a najpredávanejšej knihe sveta: Biblii pre kvintu, ktorá ju aj spoznáva prečítaním 3 príbehov z nej. V kvinte sme učivo o epike zakončili vlastnou poviedkou, z ktorých mali najlepšiu úroveň práce M.Štefanca, V.Vinarčíkovej, I.Kulicha, J.Nosáľa, B.Adamove. Táto trieda vytvorila aj prvé svoje reklamy a za zvládnutú prácu by sa nemuseli hanbiť ani reklamní agenti: najmä vidoreklamy V.Vinarčíkovej / L.Paulovičovej + S.Danka/ B.Adamove. Stihli sme aj kvíz o starovekej literatúre.
- Študenti dostali v ponuke 4 literárne súťaže: Kováčova Bystrica, Esej o životnom prostredí (MŠ SR), 321 – súťaž o poviedku RTVS a medzinárodnú súťaž : Kto zachránil jeden život, akoby zachránil celý svet.
- M.Janšto z triedy sexta sa zúčastnil interpretačnej časti Kováčovej Bystrice a poslal video s recitáciou textu D.Chrobáka Ostatný raz (aj v spolupráci s rodinou) 25.3.do Banskej Bystrice. Tréningy prebiehali tiež cez zoom.
- 11.3. vrcholila ročná práca v oblasti vedy a práce s odbornou literatúrou nahratím prác SOČ do systému ( viac v článku k SOČ na stránke školy)- K.Binková ( právne vedy), K.Mravcová –zdravotníctvo (septima). Práce dievčatá obhajovali 26.3. na KK.
- Trieda sexta spoznala knihu aj po odbornej stránke a vznikol odborný opis knihy, čiže už nie je pre nich tajomstvom, čo je tiráž, frontispis, signum, predsádka …vakát….Zároveň sa pokúsili o umelecký opis zimy a originalitu pri tvorbe umeleckých prostriedkov. V marci sa začala aj práca na triednom časopise sexty, ktorá znamená vytvoriť vlastnú rubriku, novinový článok, zrealizovať interview s vybratou osobnosťou, pracovať s grafikou textu, tvoriť ako redaktor, editor, grafik…
- Kvarta vytvorila ilustrácie k dielu Orol od Janka Kráľa, pozrite sa pri fotografiách, vznikli nádherné práce. Mohli hlavnú myšlienku diela vystihnúť v podoby kresby, komiksu, maľby, koláže.Zároveň trieda spoznala krátke formy lit. textu-epigram, aforizmus, sentencie a hľadali svoj obľúbený citát. K.Mičianiková napísala epickú báseň s tematikou gréckej mytológie: Nemesis – príbeh bohyne.
- Oktáva prispela pokusom o dadaistickú báseň, trénovali asociáciatívnu metódu tvorby a skúšali vytvoriť voľný verš.
Na všetkých hodinách sme primerane veku nastúpili cestu od naivného a sentimentálneho čitateľa k erudovanému a náročnému čitateľovi, ktorý si lit. diela vyberá, je gurmánom nielen príbehu, ale aj jazyka, posolstiev, symboliky a myšlienok a trénovali sme čitateľský vkus čítaním a analýzou rôznych lit. diel. Na hodinách sme diskutovali o preklade diel, o rôznom spracovaní, o aktualizácii a nadčasovosti lit. diela.
Myslím, že sme toho stihli napriek dištančnej forme dosť, napriek tomu DOČÍTANIA, MILÍ PRIATELIA KNÍH.
Mgr. Soňa Vargová